Diş Eti Hastalıkları

Diş Eti Hastalıkları (Periodontoloji)

Dişlerin çevre dokuları ile ilgilenen bölüme ‘periodontoloji’, bu dokuların çeşitli sebeplerle oluşan iltihabi hastalıklarına da ‘periodontal hastalıklar’ denmektedir.

Bir çok genç ve yetişkinlerde diş kayıplarının oluşmasındaki sebeplerin başında periodontal hastalıklar gelmektedir. Erken dönemde teşhis edilen bu diş hastalığı, tedavi edilebilir.  Periodontal hastalıkların en sık görüneni, diş eti iltihabı dediğimiz gingivitis’dir. Diş Eti iltihabının oluştuğu durumlarda sadece diş etleri etkilenmiştir ve diş etleri görünüm olarak kırmızıdır, hacim olarak da büyümüş durumdadır. Tedavi edilmediğinde ilerleyerek ciddi ve geri dönüşü olmayan hasarlar bırakabilir.

Diş eti iltihabının en erken belirtilerinden birisi dişler fırçalanırken, diş etlerine görülen kanalamalardır ve mutlaka diş hekimi tarafından görülmeli, değerlendirilmesi gereklidir. Her diş eti kanaması iltihap nedeni ile olmayabilir, bazen yanlış fırçalamaya bağlı durumlarda da diş eti kanamaları oluşabilir.

Periodontitis

Periodontitis periodontal hastalıkların daha ileremiş olan bir sonraki aşamasıdır. Sadece diş etleri değil, diş etleri ile birlikte dişleri destekleyen dokularda da hasar oluşmaktadır. İlerledikçe dişler sallamaya başlar, çekime kadar gidebilir.

Peridontal hastalıkların oluşmasının bir çok sebebi olabilir. Özellikle sigara kullanımı, sistematik hastalıklar, genetik faktörler, stres ve beslenmeye bağlı etkenler bunların arasında sayılabilir.

Sıkça Sorulan Sorular:

Diş Eti Hastalıklarının Belirtileri Nelerdir?

• Diş fırçalama sırasında ya da nedensiz sebepler ile diş etlerinde kanama görünmesi,
  • Şiş ve hassas olmakla birlikte, kırmızı diş etleri,
  • Ağız kokusu,
  • Diş etlerinde çekilme oluşması,
  • Gözle görülebilir şekilde dişlerden ayrılan, uzaklaşan  uzaklaşan diş etleri,
  • Dişler ve diş etleri arasında oluşan iltihabi akıntılar,
  • Sallanan veya giderek birbirinden uzaklaşan dişler

Diş eti çekilmesi nedir?

Diş eti çekilmesi, diş etinin diş kökü üzerinden çekilerek, kök yüzeyinin açığa çıkması, gözle görülür hale gelmesidir.

Diş eti çekilmesi hangi yaş gruplarında görülür?

Bazı durumlarda genetik ve çevresel faktörlere bağlı olarak genç yaşta çekilmeler görülebilmektedir. Ancak yaşla beraber diş eti çekilmesi ihtimali artar.

Diş eti çekilmesinin sebepleri nelerdir?

• Çok sert diş fırçası kullanmak
  • Diş etini ters yönde, şiddetli fırçalamak
  • Burksizm (Diş sıkma)
  • Dişlerin şiddetli düzeyde çapraşıklığı
  • Hijyen eksikliğine bağlı yoğun diş taşı birikimleri
  • Kontrol altına alınamayan sistematik hastalıklar
  • Sigara kullanımı
  • Hatalı yapılmış kaplama(lar) diş eti çekilmesinin temel sebeplerindendir.

Diş eti çekilmesi yaşamamak için dişlerimi nasıl fırçalamalıyım?

Öncelikle diş hekiminize muayene olmalı ve size en uygun macun ve fırça önerisini almalısınız. Dişler genellikle orta sertlikte bir fırça ile, çok baskı yapmadan ve hareketler her zaman diş etinden dişe doğru olacak şekilde fırçalanmalıdır.

Diş eti hastalıkları diş eti çekilmesine nasıl sebep olur?

Diş eti hastalıkları öncelikle yumuşak dokuda başlar, erken teşhis önemlidir ve tedavi edilmezse dişi çevreleyen dokulara ve sonuçta kemiğe kadar ulaşır. Enfeksiyona bağlı kemik erimesi sonucu da diş eti çekilmesi meydana gelir.

Diş eti çekilmesi ne gibi sorunlara yol açar?

Dişte hassasiyet, ağız hijyenine bağlı olarak plak birikimi ve ağız kokusu, çürükler ve diş kayıpları sayılabilir .

Tedavi sürecinde sigara kullanabilir miyim?

Operasyon öncesinde ve sonrasındaki  iyileşme sürecinde olabildiğince sigaradan uzak durulması gerekir.

Diş Eti Hastalıkları Nasıl Tedavi Edilir?

Diş eti hastalıkları, erken dönemde fark edildiğinde genellikle cerrahi olmayan yaklaşımlarla tedavi edilebilmektedir. Diş ve kök yüzey temizliği yapılarak, ağız hijyeni eğitimi verilir, eğer ağız içinde çürük vs. varsa tedavisi yapılır, ve diş eti iltiyabına sebep olan mikroorganizmaları ortamdan uzaklaştırmak amacı ile gerekli tedaviler uygulanır.

Cerrahi Periodontal Tedaviler

İleri seviyedeki periodontal hastalıkların oluşması durumunda cerrahi bazı müdaheleler gerekebilir. Uygulanacak tedavi ile dişleri çevreleyen derin ceplerdeki diş taşları temizlenir, düzgün bir kök yüzeyi sağlanır ve hastaya daha kolay temizlenebilir bir diş eti formu sağlanması amaçlanır. Bazı durumlarda, diş eti çekilmesine bağlı olarak diş eti grefti gibi ek operasyonlar gerekebilmektedir.

Diş ve Diş Eti Hastalıkları Önlemek İçin Neler Yapılabilir?

Bizde de olduğu gibi bir çok klinikte muayeneler ücretsizdir. Bu nedenle de ağız ve diş sağlığı için 6 ayda bir düzenli dişhekimi kontrolüne gidilmesi en önemli adımdır. Böylece ağız içinde herhangi bir sorun varsa erken dönemde tespit edilerek tedavisi uygulanabilir.

Dişlerin üzerinde biriken plak ve gıda artıklarının diş taşı oluşumuna engel olmak için ağız hijyeni arttırılmalıdır. Ancak unuymayın ki diş taşı oluşumu bir çok faktöre bağlı olarka değişse de her insan da mutlaka görülmektdir. Bu nedenle diş hekimi tarafından düzenli olarak dişlerin taşlardan temzilenmesi gerekmektedir. Diş taşı temizliği uygulaması sonrasında da  dişlerimizi fırçaladığımızda maksimum temizliği sağlamamamıza yardımcı olur.

Bu tip düzenli uygulanan kontrol ve tedaviler, diş etlerinde oluşabilecek herhangi bir hastalığın da erken teşhisini ve çürük gelişimi için erkenden önlem alınmasını sağlar.

Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren öğelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurmalısınız