Endodonti (Kanal Tedavileri)

Çeşitli etkenlere bağlı olarak oluşan diş çürüğü nedeni ile bazen sorunlar yaşanabilmektedir. Toplumda en sık görülen hastalıkların başında da diş çürümesi gelmektedir. Bazen ağrı ile kendini belli eden diş çürükleri, bazen de sıcak soğuk gibi durumlarda hissedilen hassasiyet ya da diş aralarına biriken gıda sıkışmaları ile kendisini belli eder. Bazı durumlarda ise diş eti kanaması ya da ağız kokusu yaşanabilir. Ancak iyi haber kanal tedavisi ile tedavi edilebilir noktada olabilirsiniz.  Çürük bir dişin çekilmesi yerine kurtarlması bazen kanal tedavisi ile mümkün olabilmektedir. Bugün  kanal tedavisi ile kaybedilecek durumdaki dişler bile kurtarılabilmektedir.

Endodonti nedir?

Endotonti, diş hekimliğine ait bir uzmanlık alanıdır. Sindirim sistemine ait ilk organ olan dişler, sindirimin başlangıç noktasıdır ve canlı dokulardır. Endodonti bölümü hekimleri yani endodontistler, öncelikle bireylerin doğal dişlerini korumayı hedefler. Bu nedenle de dişi mümkün olduğunca korumak ve ağız içinde tutmak için çalışırlar.

Eğer diş sinirinde, çürüme, darbeye bağlı travma ya da farklı nedenlerle zarar oluşmuş ise, vücut bu siniri yabancı bir materyal olarak görür ve iltihaba sebebiyet verir. Bu tip durumlarda siniri çıkartarak bölgeyi dolgu ile doldurmak gerekmektedir. Bu uygulanan tedaviye de Kanal Tedavisi demekteyiz.

Dişinizde çatlak varsa,
Derin çürükleriniz varsa,
Geçmişte ya da yakın zaman içerisinde dişe darbe alınmışsa,
Mutlaka diş hekimi tarafından kontrol edilerek tedavi edilmesi gerekmektedir. Tedavi edilmeyen diş kökünde abse oluşabilir ve çene kemiğine kadar ilerleyebilir, ağrıya neden olabilir.

Endodonti-Kanal Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kanal tedavisi dişin durumuna göre bir ya da birden fazla seans gerektirebilecek aşamalardan oluşur.

Kanal tedavisi uygulanacak dişin arka bölgesinde  yada kuronunda delik açılır, hastalıklı pulpa çıkartılır,  boşluk ve kök kanalları temizlenir ve dolgu için şekillendirilir.  Birden fazla seans gerektiren tedavilerde, her seans arasında dişi korumak için geçici dolgular yapılır.  Tedavi sonunda geçici dolgu çıkartılır ve kalıcı olarak doldurulur.  Kırık dişlerde bazen port uygulaması gerekebilir.

Kanal Tedavisi uygulanan diş ağrı yapar mı?

Kanal tedavisi sırasında dişlerin sinirleri alındığı için, diş dış etkenlerden etkilenmez. Ancak tedavi sonrasında ilk bir kaç hafta hafif bir ağrı, baskı ya da hassasiyet hissedilebilir.  Ancak bu sürenin sonunda hala ağrınız devame derse, ya dolgu eksik yapılmıştır ya da kanal yetersizdir. Bu durumlarda retreatment dediğimiz dolgu yeniden sökülerek kök kanalı temizlenir ve yeniden tedavi uygulanır. Bu tedavi de cevap vermez ise kök ucu rezeksiyonu dediğimiz ek işlemler uygulanabilmektedir.

Bir çok hastamız tedavi süresinin uzun olması ya da kanal tedavisi ise uğraşmak yerine dişi çektirmek istemektedir. Ancak her zaman öncelik dişi korumaya yönelik olmalıdır ve hiç bir protez sizin kendi dişiniz gibi olamaz.  Kanal tedavilerinde başarı oranı %95’ in üzerindedir.

Hamilelerde diş rahatsızlıkları daha sık görülmektedir. Hem annenin hem de bebeğin sağlığı için düzenli olarak diş hekimi kontrolü yapılmalıdır. Eğer hamilelik sürecinde ağrı yaşıyorsanız ve diş hekiminizde kanal tedavisi uygunluğu veriyorsa doktorunuzdan alacağınız onay ile birlikte tedavi yaptırabilirsiniz.

Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren öğelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurmalısınız